Wednesday, August 25, 2010

Lesen Oh Lesen

Dah lama sebenarnye ak belajar kereta ni.Dari sem lepas ag sehingga lesen L pon kena renew.So cgu memndu ak suruh cepat ak test JPJ tkut lesen L mati ag.Tension r ak coz minggu ni bz sgt.Masa xde nk luang utk bljr kereta.Minggu ni memang mnggu yang membuatkan hati aku x tenang.Sebab ak kena test ujian memandu kereta padahal ak memang xmahir langsung..kawalan stereng pon x ok.Gear asyk tertkar je.Tp,oleh krn ak nk lesen sblm raya,ak p jugak belajar memandu. Fuh, nsib baik ak sempat memahirkan diri.

Pada hari nk test tu(selasa), aku memang bangun awal sebb xleh nk tido duk fikir boleh x ak buat .Dahla ak tengahari tu ade midterm kaunsling kanak- kanak.Ak dah bagtaw awal2 dekat lecturer,Cik Emi yg aku xdapat hadir mid term.Tapi cik Emi suruh ak datang juga,sbb klu ak xdatang,ak sorang je akan jawab soalan esei.Orang lain jawab soalan objektif n struktur. Nasib baik ak sempat pergi kls kerana test JPJ tu hbs kul 12.Kelas kul 1.

Oleh kerana aku smpai awal kat sekolah memandu IMK tu,ak n member 2 orang lagi asyik duk mengingat kembali step atas litar n jalan raya.Tengok je kereta JPJ masuk,aku dah mula gelabah. Masa JPJ bagi taklimat,nmpak mcm ok jer JPJ yg akan menguji aku kejap ag.Tapi xtahu la orangnya jensi mcmna.Tgk luaran mcm ok.Kurang skit rasa tkut aku.

Lepas dpat nombor,terus je pergi dekat litar sebb nk wt bukit.memang nervous tahap tertinggi r aku time ni.Muka dah pucat,tangan menggeletar.Orang lain pon same je mcm aku gak..huhuu

Kul 10 .00 pg bru start test kereta. Tibe je turn ak bawk kerete,ak pon pergi la amik kereta kancil .Tp xsyok nye sbb masa bljr keta bru,tp nk test kereta buruk.Dengan lafaz Bismillah dan memakai taling pinggang keledar,ak pon naik bukit dengan slow2 sambil memastikan tayar pijak garisan kuning. Alhamdulillah,lps je tgk tyr pijak grsn kuning,ak trik handbrek.pastu angkat tangan dekat penguji.Slow2 ak tekan minyak dan clutch dan lepaskan clutch slow2 sambil hand brek ditrunkan.

Lps je bukit,wat 3 penjuru n parking.Nasib baik xlanggar tiang.Ak duk dlm keta tu punye la tkut,tkut terlanggr tiang n takut kereta mati enjin masa 3 penjuru. Nasib semua ok.JPJ pon panggil aku untuk sign n pergi ke jalan raya plak. Fuh,dah lepas bahagian dalam litar memang rase lega.Tunggu bahagian di jln ry lak.Selalunya bila ak bawa gan cgu memandu kat jalan raya,mesti enji mati or gear xmsuk. Tapi nasib baik bila gan JPJ semua ok.Mybe JPJ yg duk tepi aku tu hensem kot..ahahhaaaa..Aku dapat markah 17/20 sebab markah lulus dia 16/20.Bila aku tgk dkt kertas yg JPJ tanda tu,rupanye ak telah melakukan 3 kesilapan:
1.tidak mrmbrtulkan cermin pandang depan dan belakang
2.Tidak menggunakan gear tangan dengan betul semasa berhenti di persimpangan
3.Tidak menggunakan gear yang sesuai dengan kelajuan



APe pun,aku dh lps ujian yg plg dtkuti ni..Ucapan syukur ke hadrat ilahi.Raya ni ak beraya dengan lesen kereta.hahahaa..( walaupun xde kereta kat umah).TATAAA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

GuaBlog.com