Tuesday, May 24, 2011

TUMPANG PENING & NERVOUS!


Aku pulak yg nervous xtentu pasal sbb pagi esok,
adik lelaki aku dpt interview pendidikan di USM KUBANG KERIAN.
Aku punye la kalut duk telefon die suh settle sijil, suruh
prepare sume bende dari segi pakaian sehingga ke
soalan-soalan yang bakal ditanya.
Nasib baik la die dpat kakak yg future counsellor,
dapatlah aku bgi tip2..hehehee..poyo lak..


ni antara soalan yang bakal di tanya
oleh penemuduga yang mungkin boleh membantu.
aku dapat dari satu website.



1. Napa korang nak jadi guru? Guru tu best sangat ke? Taknak kerja lain?
2. Apa sifat² seorang Guru? Tentulah sifat² yg baik kan, fikirkan..
3. Apa isu antarabangsa sekarang? Isu tempatan yg paling hangat?
4. Ciri² guru yang kamu kagumi, senangi?
5. Boleh mengajar ke? (Korang mungkin akan disuruh DEMO mengajar kat depan penemuduga tu.. So, prepare tentang MataPelajaran yg korang apply tu)
6. Awak rasa, awak sesuai ka jadi guru ni? Napa pula?



soalan lazim yang ditanya semasa temuduga kursus pendidikan ipta ialah:
1. latarbelakang kita
2. kenapa minat jadi pendidik
3. pengetahuan am mengenai poltik, ekonomi, isu semasa berlaku dalam dan luar negara.
4. ciri-ciri pendidik yang baik
5. pengalaman mengajar
6. cara / idea anda mengatasi masalah disiplin pelajar sekolah
7. anda diberikan situasi dan disuruh komen cthnya kes pelajar dirotan guru- ada kesan luka - pelajar lapor polis - apakah tindakan anda.



adikku..nazri..gud luck!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

GuaBlog.com